Heemstede, word wakker voor het te laat is!

De Herenweg door Heemstede wordt Randweg. Haarlem is groot voorstander van de Duinpolderweg omdat deze weg een onderdeel wordt van de ring rondom Zuid-Kennemerland. De Herenweg - ook onderdeel van deze ring - wordt daarmee een aantrekkelijke verbinding tussen de Westelijk Randweg en de Duinpolderweg. Uit rijtijdberekeningen blijkt dat men sneller vanuit Zandvoort, het Westelijk Randweggebied en zelfs vanuit Velserbroek via de Herenweg en de Duinpolderweg naar Nieuw-Vennep, Leiden, Den Haag en Rotterdam kan rijden. Bovendien is deze route korter. Na de realisatie van de Duinpolderweg zal er veel meer doorgaand verkeer door Heemstede gaan rijden, verkeer dat nu nog door Haarlem rijdt. De gevolgen voor Heemstede zijn dramatisch. De grote toename van verkeer over de Herenweg zal gevolgen hebben, niet alleen voor de verkeersveiligheid, het milieu maar ook voor de bereikbaarheid van de woonwijken ten westen van de Herenweg. De belasting van de kruisingen bij de Zandvoortselaan en bij station Heemstede zal door het extra verkeer toenemen waardoor langere wachttijden zullen ontstaan. Ook zal het sluipverkeer over de Leidsevaart, Van Merlenlaan, Glipperdreef, Glipperweg, en Prinsenlaan toenemen om via Bennebroek de Duinpolderweg te bereiken.

Pasted Graphic   Pasted Graphic 2

Het gemeentebestuur van Heemstede is voorstander van de Duinpolderweg, want uit het verkeersonderzoek van de Provincie Noord-Holland blijkt dat het verkeer in het zuidelijke deel van de Herenweg, ter hoogte van Bennebroek toeneemt, maar dat op een groot aantal andere wegen in Heemstede de verkeersdruk door de aanleg van de Duinpolderweg zal afnemen. Maar klopt dit wel? Is dit onderzoek waarop de bestuurders van Heemstede hun conclusies trekken wel goed uitgevoerd? Hoe kan het dat de totale verkeersdruk in Heemstede afneemt, zoals de provincie NH beweert, terwijl nog geen 1,5 km van de grens van Heemstede een 4-baans autoweg komt? Waarom betaalt Haarlem mee aan de Duinpolderweg? Volgens het verkeersonderzoek van de Provincie NH rijden na realisatie van de Duinpolderweg 9500 auto’s meer over de N208 door Bennebroek. Dit is een toename van bijna 100%. Maar nog geen kilometer verder op de grens met Heemstede/Bennebroek is de toename van het verkeer aanzienlijk geslonken naar slechts 2500 auto’s per dag. Hoe kan dit? Rijkswaterstaat zegt in een van zijn aanbevelingen aan projectteams dat de uitkomsten van een verkeersonderzoek verklaarbaar moeten zijn om fouten te voorkomen. Maar het projectteam heeft geen enkele verklaring waarom de verkeersdruk in Heemstede minder wordt, terwijl de verkeerskundigen van de Provincie NH wel mondeling willen toegeven dat de resultaten niet kunnen kloppen. Maar er gebeurt niets en de bewoners worden in slaap gesust tot het te laat is en het extra verkeer door Heemstede hen wakker schudt.